Tuesday, February 9, 2010

Awas!!! Ayam Goreng Dari ‘Ayam Mati’ di China

Pertengahan bulan ini, kebanyakkan premis-premis perniagaan di Malaysia biasanya cuti seminggu. Dimasa inilah para pekerja dibawa melancong oleh majikan masing-masing. Tak terkecuali pekerja Melayu, kalau anda dibawa melancong ke China berhati-hatilah dengan makanan disana, terutamanya ayam goreng. Nak tau mengapa jom tengok gambar-gambar di bawah ini…

Waktu pagi meraih ayam disekitar kampung.

Pekerja diarahkan mencari ayam dari rumah kerumah, ingat bukan ayam hidup.

Harga 1 Ekor ayam mati 1 RMB (dollar hongkong) dan akan dijual pada kembali dengan harga 9 RMB (dollar hongkong) setelah pemrosesan.

Mudahkan! tak payah sembelih masuk jer dalam karung tu.

Inilah tempat memproses ayam yang dibeli tadi…bersepah bangkai ayam.

Dan dilantai…

Tu dia…ayam separuh sedar pun ada kat situ siap dengan pengawalnya lagi!

Dari kuali besar yang berkarat ayam tadi dicabut bulunya.

Pekerja tekun menanggalkan bulu ayam.

Lihat dibelakang pekerja, longgokan ayam yang berwarna merah keemasan.

Tab mandi yang diubah suai untuk membilas ayam yang dah dicabut bulunya.

Mengenakan sandal berjalan di antara ayam sebelum proses pewarnaan. Proses mewarnai dengan cat sehingga menyerupai daging ayam yang segar mugar.

Dan sekarang siap untuk disajikan "AYAM GORENG SPESIAL" – credit dari – haxims.blogspot.com

1 comment:

INTAN SYAHIRAH said...

sah lepas nie aq x mkn aym