Sunday, October 12, 2008

Amalan Kesihatan Untuk Mencegah Kanser

kanserPada zaman yang serba moden ni, kebanyakan daripada kita kalau nakkan sesuatu tu, mesti nak dapatkannya dengan cepat. Sepantas kilat yang boleh. Lebih-lebih lagi orang muda! Biasalah, darah mudalah katakan.

Tapi macam mana pula dengan penyakit. Memang tidak ada sesiapa pun yang sudi mengundang penyakit tu datang. Lebih-lebih lagi orang yang dah berumur. Kalau boleh, mestilah nak sentiasa kelihatan muda ataupun jelita.

Ajal Penyakit ni sebenarnya tak mengenal umur. Sesiapa pun layak dijangkiti dengan kehendakNya. Memang takder benda yang boleh menghalangnya.

Tapi kita perlulah berusaha menghindarinya. Betul tak? Salah satu daripadanya ialah dengan cara pencegahan. Mencegah lebih baik daripada merawat, kan?

Okay, kali ni saya nak bawakan petua kesihatan iaitu petua mencegah kanser. Anda semua bolehlah mengamalkannya dari sekarang sebelum terlambat.

Asasnya, anda haruslah mengamalkan gaya pemakanan yang sihat dan seimbang. Antara gaya pemakanan sihat yang boleh diikuti adalah:

1. Memakan bijan, kekacang, makanan berakar dan berubi lebih daripada 7 set hidangan sehari.

2. Memakan pelbagai jenis sayuran dan buah-buahan lebih daripada 5 set hidangan sehari.

3. Hadkan pengambilan gula yang diproses dan elakkan dari memakan semua makanan yang diproses seperti daging burger, sosej dan nugget.

4. Meminimakan pengambilan daging masak merah, makanan berlemak, makanan bergaram dan garam itu sendiri.

5. Lakukan senaman yang konsisten setiap minggu. Kalau boleh setiap hari. Sehari dalam 20-30 minit pun dah cukup. :)

6. Jauhi alkohol dan tembakau. Dalam ertikata lain. Jangan minum minuman beralkohol dan berhenti merokok.

Dengan mengamalkan petua kesihatan kat atas ni, anda sebenarnya dah selangkah ke hadapan dalam usaha mencegah kanser.

Tahniah dan teruskan usaha anda!

mymode jana pendapatan anda

No comments: