Sunday, September 21, 2008

Cara-cara Nak Masak Lemang

cara-cara nak masak lemangOleh kerana raya semakin hampir, maka pada entry kali ini Cabai Burung nak kongsikan kepada anda cara-cara nak masak lemang. Saya pon bukan expert sangat tapi teringat pengalaman pertama kali masak lemang kat kampung jadi apa yang terlebih terkurang tu tolong la tegur.

Sediakan bahan-bahannya dahaulu:
1. sediakan beberapa batang buluh yag sudah dipotong
2. juga daun pisang yang sempurna dan cantik
3. sediakan santan kelapa.
4. beras pulut (merupakan bahan yang utama)
5. sedikit garam

Teknik memasaknya:
Sediakan bara api. Jangan pula sediakan unggun api. Kang nahas. Apabila sekian lama ia dimasak buluh lemang tersebut akan kelihatan semakain pudar dan kelihatan semakin kering. Jangan lupa memusingkan lemang tersebut dari masa ke semasa bagi memastikan ia masak rata. Isi lemang yang mula menggelak maknanya ia nak masak. Sikit masa lagi ia akan masak.

Selamat memasak
p/s: lemang orang puteh panggil ape?

3 comments:

su said...

slali su dpt lemang dr kakak2 ipar je..(almaklum laa...adik ipar yg bongsu!hehe)

susah nak masak lemang ni...kene ade skill kalo x,xmasakkn ye x?

su penah tolong jugak...tolong tengk je laa..hihi!

selamat hari raya!

Mak Su said...

the rice in the bamboo got burned, wakakakaka

Superb GURU BaniHassim said...

err...bamboo sticky rice...
huhu...

kitorg tiap2 tahun bakar lemang sendiri, smpai lebam..
last2 tak abis makan sendiri...