Monday, August 25, 2008

Berdoa Dengan Cara Yang Betul..

Salam.. ramai ada diantara kita yang selalu berdoa tetapi kurang dimakbulkan... Apakah puncanya ?.. Kita berdoa dan hanya tuhan yang menentukan.. Jika tuhan kabulkan doa kita alhamdulillah.. Tetapi tahukah anda jika kita meminta sesuatu daripada tuhan, pastilah kena dengan caranya seperti berdoa selepas sembahyang atau kita sedang ditimpa kesusahan..

Contoh doa yang sering orang gunakan selepas sembahyang, " Ya Allah permurahkanlah rezeki keluarga hambamu ini Ya Allah", Dari ayat permurahkan itu mungkin rezeki kita akan menjadi murah.. Ingat jika kita minta rezeki kita dipemurahkan.. Mungkin tuhan akan membalas dengan kawan belanja minum kopi RM 1 kerana kita telah salah meminta.. Seeloknya kita harus menukarkan perkataan pemurah itu kepada permudahkan rezeki.. Permudahkan bermaksud kita mudah mencari rezeki jika diizinkan tuhan..

Lagi satu, kenapa harus kita malu ketika hendak meminta sesuatu dariNya.. Contohnya anda mempunyai keinginan untuk mendapatan sebagai contoh saya katakan anda inginkan RM 5000, berdoa dan minta supaya di berikan keizinan dan insyaAllah anda akan dapat RM 5000 tersebut..

P/S: Kita perlu ingat setiap ayat yang kita keluarkan dari mulut kita kadang-kadang di nyatakan sebagai doa.. Contoh memanggil nama anak anda dengan nama yang baik..

1 comment:

Tunas Alam said...

Betul tu cabai burung, 'Murahkan' rezeki acapkali kita diperdengarkan tetapi ada yg membawa maksud tersendiri, bermakna murah itu supaya rezeki yg datang tidak berat datang kepada kita, tetapi apa yg saya applykan adalah 'Berkatilah' rezeki dan umur hambamu ini Ya Allah..Supaya rezeki yg datang itu berkat dan dipermudahkan..Begitu juga dgn umur..sekiranya kita mohon panjangkan umur ditakuti umur kita panjang sampai kita dah tak kenal diri (nyanyuk) masalah tu.. Jadi pikir-pikirkan lahhhh...