Monday, March 17, 2008

Produk Tiruan Dalam Perkataan

Sebenarnya ini bukan barangan tiruan dan ia memang sah dari segi undang-undang tetapi ia hanya menggunakan jenama daripada produk ternama dan menukarkan nama yang hampir sama bagi mengelirukan pengguna. Kadang kala ia agak kelakar juga jika kita sedar ia memang nama yang ditiru. Memang harga dia murah, jika kita lihat sesiapa yang memakai barangan sedemikian bukan bermakna mereka bodoh kerana terpedaya. Memang ramai yang memilih untuk membeli barangan sedemikian walaupun mereka sedar. mereka membeli kerana faktor kos bukan faktor jenama. Adakah jika sesiapa membeli atau menggunakan nama jenama adaptasi ini akan menjejaskan kredibiliti seseorang?





8 comments:

Kasawari said...

orait gak dia org tak guna nama asal.. cuma berlainan nama yg agak keliru..

kalau guna nama asal tapi local.. he he...

izman said...

aku tak kisah jenama punye, asal selesa dipakai dah! (tak de duit nak beli yg original branded sebenarnya)

eedany said...

tak kisah...asal selamat dan selesa digunakan.

idham macam mana pula?

Aleeya said...

huhu..cantek2 gak kan walopon takde jenama...hehe, boleh la ..aku pun tak kisah ade jenama ke tak..

manje said...

kite pon tak kisah sgt jenama nih... asal selesa ngan selamat di pakai kite akan beli...
> alah membeli menang memakai <
btl tak peribahasa nih?

lindosh said...

ok gak yg tiruan neh. kekadang dorang ubah2 sket ejaannya.. janji murahhh

blogmenjerit said...

kekaadang malu jugak, hehe... pakai jugak kalu tu je yg ada. tp kover la ckit, hikhik

nz said...

selipa akidas aku ni pon da koyak ni..

:: adeh..sedey gambo aku xder