Thursday, March 13, 2008

Azali Azlan Pecah Rekod Nur Amalina Che Bakri

Azali Azlan telah berjaya memecahkan rekod Nur amalina Che Bakri dengan mendapat 21A. Nur Amalina dulunya dapat 17A. Apa rahsianya? jangan tanya saya kerana saya tak tahu..jom kita tengok apa kata Azali Azlan:
“Tujuan asal saya bukan untuk mengatasi mana-mana rekod, tapi saya buat untuk diri sendiri serta cikgu. Bagi saya, jika buat semata-mata untuk memecahkan rekod, ia tidak memberi apa-apa makna."

“Ini sebagai hadiah kepada semua guru saya,” katanya ketika ditemui selepas pengumuman pelajar cemerlang SPM di Kementerian Pelajaran di sini, semalam.

“Cikgu tidak pernah cakap jangan (ambil 21 mata pelajaran), tapi cikgu menjelaskan kebaikan dan keburukannya. Ini kerana mereka bimbang saya tidak boleh menguasai semua mata pelajaran.

“Namun, saya percaya dengan diri sendiri, Saya percaya pada Tuhan. Alhamdulillah, cikgu banyak membantu. Mereka tolong dapatkan buku teks yang diperlukan. Itu sebab saya katakan ini (kejayaan) bukan untuk diri sendiri tapi untuk guru dan ibu bapa,” katanya.

“Cuma ketika musim peperiksaan, pengetua menyarankan saya makan kurma, minum madu dan susu, malah sebagai persediaan menghadapi peperiksaan saya berpuasa dari hari pertama peperiksaan hingga hari terakhir.

“Bagi saya, itu usaha terakhir yang boleh dilakukan selepas berusaha,” katanya yang bercita-cita menjadi profesor.

“Pernah juga rasa tak boleh menguasai (mata pelajaran). Itulah dugaan yang saya alami sebenarnya. Untuk pulihkan keyakinan saya jumpa kaunselor, selain berbincang dengan ayah dan keluarga.

“Mereka banyak bagi kekuatan untuk saya. Biasanya ayah akan nasihatkan saya supaya melakukannya selagi ia bukan satu dosa. Kemudian, saya akan cuba bina keyakinan diri untuk meneruskan usaha,” katanya

7 comments:

Ziana said...

memang budak nih hebat !!!

Lily.Lulu. said...

power ok !!!
:D

tabik laa sama dia

IdaShah said...

aku tumpang bangga.ank bangsa ku cemerlang gemilang

rizza said...

sapa kata anak melayu tak bijak....dah memang anak melayu bijak.......

blogmenjerit said...

suh dia jadi pm ok jugak, haha...

aku rasa la, dia mmg layak d beri pujaan. tgk air muka pun cam budak baik cam aku, ngehngeh...

Manis74 said...

Wow..brilliant.Good on you.

Tirana said...

Budak-budak sekarang pandai-pandai belaka...