Tuesday, February 12, 2008

Mengapa Air Membenci Minyak ?

Biasanya, air bersahabat dengan hampir setiap zat cair lainnya. Jenis zat yang dapat dilarutkan dengan air lebih banyak daripada yang dapat dilarutkan oleh zat lain. Oleh kerana itulah, air dikenal sebagai bahan pelarut terbaik didunia.

Tetapi, ada sekelompok zat yang paling tidak disukai oleh air dan seboleh-bolehnya untuk dihindarinya, iaitu minyak. Air tidak pernah mahu bersahabat dengan minyak atau membasahinya, apalagi untuk melarutkannya. Air tidak mahu melekat di atas ponggong seekor itik, kerana bulu-bulunya yang dilapisi minyak. Bulu-bulu tersebut tidak akan menjadi basah meskipun itik baru saja keluar dari menyelam.

Seperti halnya dengan manusia, molekul air hanya mau bergaul dengan molekul yang mempunyai sifat yang sama dengan mereka, sehingga dapat akrab. Secara harfiah, molekul air dan minyak sama sekali tidak sama. Sederhananya dapat dijelaskan bahwa molekul air memiliki muatan listrik yang menyebabkannya memiliki gaya tarik menarik. Ibaratnya sebuah magnet yang mempunyai gaya tarik menarik, maka ia hanya akan tertarik dengan zat yang juga mempunyai muatan listrik atau medan magnet. Tidak demikian halnya dengan minyak, minyak sama sekali tidak mempunyai muatan listrik yang dapat membuatnya memiliki gaya tarik menarik dengan air.

Kesimpulannya, hanya zat dengan molekul bersifat dan sejenis yang dapat larut satu sama lain. Minyak hanya dapat larut dengan zat sejenis minyak seperti gemuk dapat larut didalam minyak, atau garam dapat larut didalam air, namun antara keduanya tidak dapat ditukarkan.

No comments: